Politik för ett varmt och tryggt Lekeberg

Fredag 9 september 2022

I Liberalernas Lekeberg ska du känna dig trygg i alla skeden i livet. Du ska våga pröva dina vingar och samtidigt veta att du fångas upp om du faller. Liberalerna vill se ett varmare och tryggare Lekeberg.

Rätt stöd från start
Äntligen är Familjecentralen igång och bidrar till att ge Lekebergs allra yngsta invånare en fin start i livet. Där familjecentralens arbete slutar behöver andra insatser för att stärka ungas mående ta vid. Därför vill Liberalerna se riktade satsningar på trygghetsskapande insatser runt Lekebergs ungdomar. Det behövs även riktade insatser för att stötta unga vuxna som står långt från arbetsmarknaden att komma i arbete. På så sätt kan vi förhindra att unga vuxna fastnar i arbetslöshet och bidragsberoende.

Fortsatt fokus på psykisk ohälsa
Liberalerna har under den gångna mandatperioden lyft frågan om psykisk ohälsa och vi har fått igenom ett förslag om att anta en handlingsplan för suicidprevention. Låt detta bli startskottet för ett långsiktigt arbete för förbättrad psykisk hälsa i Lekeberg.

Ta den ofrivilliga ensamheten bland äldre på allvar
När man pratar om psykisk ohälsa är det viktigt att inte glömma Lekebergs äldsta invånare. Många äldre upplever ensamhet och ängslan med försämrad livskvalitet och hälsa som följd. Ideella krafter jobbar för att bryta denna ensamhet men når inte alla. Detta arbete behöver förstärkas och de ideella krafterna stöttas. Liberalerna vill därför att det ska anställas en seniorvärd som kan arbeta med att samordna frivilliginsatser och föreningsaktiviteter och eventuellt arbeta med uppsökande verksamhet. På så vis kan vi bidra till att bryta den ofrivilliga ensamheten, öka tryggheten och bidra till att ge Lekebergs seniorer en aktiv vardag.

En socialt hållbar bostadspolitik
I Lekeberg kan personer som är nya i Sverige eller som har LSS-insatser få lägenhet med förtur hos Lekebergsbostäder. Ett viktigt socialliberalt system med fokus på att hjälpa dem som annars hade haft svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. Liberalerna vill att även personer som flytt från en våldsam relation och bor på ett skyddat boende ska inkluderas i detta. Den som gömmer sig från en våldsam partner behöver snabbare och enklare kunna få en bostad på en plats där den kan känna sig trygg och kan börja bygga upp sitt liv på nytt.

Fritidsbank – för att alla barn ska kunna testa nya aktiviteter
Många idrotter och fritidsaktiviteter kräver särskild utrustning och det kan bli både dyrt och omständligt om man behöver köpa ny utrustning, eller så får barnet helt enkelt inte möjlighet att pröva på aktiviteter han eller hon vill testa. Därför fortsätter Liberalerna driva frågan om att det ska öppnas en fritidsbank i Lekeberg där man kan låna sport- och fritidsutrustning en kortare tid. Privatpersoner och skolor får då möjligheten att låna utrustning och får på så sätt möjlighet att prova på nya aktiviteter kostnadsfritt.

Avskaffa heltidsresan – Möjlighet att gå upp och ned i arbetstid, för ett hållbart arbetsliv
Under den gångna mandatperioden har möjligheten för kommunens anställda att gå upp och ned i tjänstgöringsgrad tagits bort. Det tycker Liberalerna är dåligt och det vill vi ändra på. Att kunna leva på sin lön och att efter ett långt arbetsliv få en dräglig pension är väldigt viktigt, inte minst ur ett jämställdhetsperspektiv. Samtidigt är vi övertygade om att även kvinnor i offentlig sektor är kapabla att fatta välgrundade beslut om hur de vill leva sina liv.
Heltidstvång är dålig personalpolitik, dåligt för valfriheten, dåligt för företagsklimatet och dåligt för Lekeberg. Liberalerna vill istället se drägliga scheman, rätt till heltid, skälig lön och möjlighet att gå upp och ned i tjänstgöringsgrad. Det tror vi gör Lekebergs kommun till en mer attraktiv arbetsgivare.